Svinkoppar/höstblåsor

Denna vecka började med att Ebba åkte på feber i måndags och efter de fick hon blåsor/sår som började på rumpan och har nu spridit sig över hela kroppen förutom i ansiktet. Så idag ringde jag läkaren för en tid. De är ju inte så lätt att själv bedöma vad hon fått? men efter ha googlat runt lite på nätet så slutade mina funderingar kring två grejer svinkoppar? eller höstblåsor?? jag vet att de går svinkoppar på dagis så de kändes ju mest aktuellt.
 
Doktor var inte riktigt säker eftersom i handflatan ser de ut som höstblåsor, men de stämmer inte in riktigt med tanke på att hon inte har några blåsor på fötter, i munnen eller runt munnen. Dom övriga blåsorna har en gul topp som tydligen stämmer med svinkoppor. Så läkaren trodde att de kanske var en blandning av bägge. Rådet vi fick var att tvätta flera gånger dagligen, smörja med microcid. Bra handhygien, gärna handsprit och tvätta sängkläder dagligen.
 
Så får vi väl se..jag hade dock ändå hoppats på en antibiotika kur på engång. Jag tror att de lätt annars kanske kommer bli rätt långvarigt...och troligen åker vi resten av familjen dit också. Känns som man inte har tid med denna eviga vabb varje vecka...hösten har ju inte direkt gått våran vägen Känns som barnen är sjuk varje vecka. Vi får hoppas dom gör bort dom mesta bacillerna nu innan jul =)
 
 
Tur hon är på gott humör ändå =)
 
I söndags åkte vi äntligen upp till Umeå för att uppvakta min kusin Frida och Eriks son Alfred. Han var en tok söt krabat som var på gott humör =) var även riktigt trevligt att få se hur dom bor. Fattar inte varför man inte hälsar på varandra oftare?? de är ju bara 11mil till Umeå. Men de är ju samma med brors familj i S.svall..vi har inte träffats på över 3månader..helt sjukt egentligen. Lilla T blev lite rastlös under besöket och hade svårt att sitta still då han hade myror i brallan =) inte så ovanligt i hans fall ;) sen råkade han söla chokladsås i soffan....men jag hoppas jag lyckades gnugga bort de mesta =) Frida hade bakat världens goaste chokladkaka..mums!!
 
 
 
 
I fredags hade vi myskväll med Carro och Patte som var hemma från sthlm :) riktigt mysigt!! tacos och x-factor =) längtar verkligen tills dom flyttar hem i december så vi kan ha mera myskvällar tillsammans =) sen i mars ska dom ha sitt första barn och de känns jätte spännande. Synd att lill T var på sitt sämast humör i fredags men annars var allt i övrigt lyckat ;)
 
 
 
Som tur är har jag varit ledig tis, ons och även imorgon. Men på fredag måste någon av oss vabba. I helgen har jag tagit ledigt på söndag eftersom jag ska på festligheter på lördag..."förhoppningsvis"...om inte barnen blir sämre eller att man själv åker dit på dessa koppar!!! Så i övrigt denna vecka har jag bara suttit här hemma i min one piece och druckit te..de är nog de bästa köpet jag gjort på väldigt länge....
 
De här är min one piece...var lite svårt att få en helbild på sig själv :) mitt råd är att skaffa en omedelbart om ni inte har någon =) passar perfekt till soffhäng =)
  
 
 
 
Danne var på föräldramöte igår på Ebbas avdelningen. Som jag förstod på Danne så kommer dom få -08 som är kvar på Ebbas avdelningen att få umgås mera med dom övriga -08 uppe. De tycker jag känns jätte positivt eftersom jag vet att Ebba saknar många från förra året och hon pratar jätte mycke om dom här hemma. Jag tycker att de är viktigt för Ebba att redan innan dom kommer till mini 1:an kunna känna sig trygg i gruppen och de brukar ta tid för henne. Så därför tycker jag att de är väldigt viktigt att hon får bra kontakt med sina jämnåriga som hon ska gå med i skolan i framtiden. Man bygger ju som sagt sina relationer väldigt tidigt i livet om jag relaterar till mitt eget...och jag fick min bästa kompis då jag var ca 5år. Vi har dock ingen kontakt idag men vi följde varandra genom hela grundskolan och de kändes väldigt tryggt.
 
Sen är ju Ebba väldigt blyg och jag upplever att hon blir tuffare med äldre barn, Tillan tex har jätte bra inflytande på Ebba. Även Saga och Ebba leker jätte bra tillsammans nu, och går i mellan våra hus utan problem =) väldigt lättsamt och dom ses ofta på helgerna och nån timme i bland efter dagis. De är ju inte så att hon inte trivs i år..men hon var mycke mera peppad för att gå till dagis ifjol då hon hade dom andra. Jag vet att hon i år tycker jätte mycke om en pojke som heter Milan. Sen har ju Ebba en jätte fin personal som vi verkligen trivs med =) men jag tror att Ebba kommer bli super dunder glad över att få träffa sina kompisar från fjolåret i mellan åt =)
 


Kommentarer
Lotta

Hej Hanna! Tittade igenom min blogg nu & Tilli har ju visst haft höstblåsor. Hon var dryga året & det blev rätt lindrigt. det var juni 2009 men efter den gången har hon inte haft det.

Kopiera länken & klistra in i ett nytt fönster:
http://lilll8.blogg.se/2009/june/hostblasor.html#trackback

2012-10-27 @ 12:19:59


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0